Sealen

Waarom sealen?

Sealen gebeurt om de kiezen te beschermen tegen gaatjes (cariës). Het beschermt ze op die plaatsen waar ze het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen de groefjes moeilijk schoonpoetsen. Sealen gebeurt meestal kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst.

Hoe ziet sealen bij de tandarts er uit?

1. Reinigen en etsen.

Allereerst maakt de tandarts of mondhygiënist de kies goed schoon met een borsteltje of een instrument. Om de lak goed te laten hechten, ruwt de tandarts of mondhygiënist de groefjes en putjes in het glazuur op met een zure vloeistof of gel. Dat heet etsen en gebeurt meestal met een spuitje of een kwastje nadat de kies is drooggeblazen.

Praktijk sfeerbeeld

2. Spoelen en drogen

Na een korte inwerktijd spoelt de tandarts of mondhygiënist de zure vloeistof of gel weg met water. Dat gebeurt met een lucht-/waterspuit. Het water wordt opgezogen met een speekselzuiger. Speeksel zorgt er voor dat de lak minder goed aan de kies hecht. Daarom houdt de tandarts of mondhygiënist de kies met wattenrolletjes en een speekselzuiger droog, zodat er geen speeksel bij kan komen.

Praktijk sfeerbeeld

3. Rubberdam

Soms spant de tandarts of mondhygiënist een heel dun rubber lapje om de hele kies of om meerdere kiezen. Dit wordt ook wel rubberdam genoemd. Een ringetje houdt het lapje op zijn plaats. Het ringetje drukt soms iets op het tandvlees, maar dat went meestal snel. Daarna spuit hij de kies met een luchtspuit droog.

4. Sealen

Nu kan de tandarts of mondhygiënist de kunststoflak met een instrument of kwastje op de kies aanbrengen. De lak is heel dun en vloeit tot diep in de bodem van de groefjes en putjes.

Praktijk sfeerbeeld

5. Verharden van de lak

Als laatste stap moet de lak hard worden gemaakt. Dat gebeurt met een lamp die blauw licht geeft. Soms gebruikt de tandarts of mondhygiënist een oranje schermpje om de ogen tegen het blauwe licht te beschermen. Tenslotte controleert de tandarts of mondhygiënist of de lak goed op zijn plaats zit.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Tandartsenpraktijk De Beiaard? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer 0900 - 1515.

Praktijkinformatie

Openingstijden

Gesloten
maandag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
dinsdag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
woensdag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
donderdag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
vrijdag08:00 - 13:00 | 13:30 - 17:00
zaterdagGesloten
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Marinus de Jongstraat 3b
Oosterhout 4904PK
Route

Patiëntervaringen

4133 reviews · ⭐ 9.0 gemiddeld

Goede ontvangst en service

Goede ontvangst en service

professional dentist

professional dentist

Mijn ervaring is positief

Goed en snel geholpen. Afspraak aanvraag via Website werkt goed.

Goede ervaring, vriendelijk personeel

Er wordt goed geluisterd als er bijzonderheden zijn aan je tanden die je wilt bespreken. Ze staan altijd klaar om je te helpen

Prima

Ik ben goed en vlot geholpen.

Vriendelijk, goed en op tijd geholpen

Idem

-

-

Goede en snelle behandeling

Snel en goed

op een rustige manier werk geleverd met aandacht voor mij als kant

prima

Fijn geholpen

Fijn geholpen

Goed en snel

Was lekker snel klaar

Weer goed geholpen

Geen verdere aanvulling

X

X

Top

Nooit problemen met ze gehad goeie tandarts praktijk.

Het is heel goed gegaan

Mijn ervaring is dat Bianka het uitstend heeft gedaan

Zeer tevreden

Heb in het begin nogal wat verschillende tandartsen/mondhygiëniste gehad. Ik ben door iedereen altijd goed geholpen en ik heb er alle begrip voor dat het soms niet anders kan. Maar ik vind het altijd wel erg prettig als je gewoon je vaste artsen hebt, wat tegenwoordig ook zo is. Wordt altijd vriendelijk en kundig geholpen.

Goed bezig

Er wordt goed weken geleverd

Altijd uitstekend geholpen

Uitstekend geholpen door kundig personeel

Zeer tevreden.

Ik ben zeer goed en professioneel geholpen.

Vriendelijk en professioneel

Geen stress

word altijd uiterst professioneel, vriendelijk en goed behandelt

ben reeds vele jaren client bij verschillende disciplines binnen de praktijk, voor verschillende ( niet altijd leuke ) behandelingen. Met alle medewerkers heb ik zeer goede ervaringen, en ook vind ik deskundigheid en expertsie van de specialisten uitstekend.

Geweldig♡

Dr. M. Grobler is een zeer vriendelijke, eerlijke en kundige tandarts. Denkt mee en is begripvol. Legt de situatie begrijpelijk uit en overlegt wat werkelijk nodig is. Ben erg blij haar als tandarts te hebben!

Goede service en communcatie

Een corrected en degelijke tandarts